måndag 10 oktober 2011

Slapparhelg och höstprojekt

Vad fort helgen går! Hoppas ni har haft en bra helg, det har vi haft.
En lugn och skön helg där vi försökt sova igen lite efter en vecka med alldeles för lite sömn. Jag klagar inte, bara konstaterar. Vi har unnat varandra att sova nån timme på dagen, något som vi aldrig tar oss tid till.
Chrille, Gill och Meja var här i lördags och det var supertrevligt. Jag lyckades glömma mjölet i äpplepajen, men den gick att äta ändå som tur var. Igår var den faktiskt ännu godare :)
Vi har varit ute och cyklat hela familjen, spelat en massa kort, mamma och pappa har varit här. Ja ni hör, en riktigt skön slapparhelg helt enkelt. Mkt ovanligt i vår familj, då vi oftast får myror i hela kroppen om vi är stilla/inte gör något effektivt på ett tag.

Men så igår kväll började min hjärna att jobba. Vi har "lite" projekt på g ute, bland annat gjuta ner en gammal grind på baksidan (den ska dock sprutmålas om först), utbygge av verkstaden (där är dock inte jag inblandad utan det är Markus projekt), hästhagen ska förstoras runt stallet och få nytt snyggt trästaket och gränsa med vår häck. Dessutom har jag tänkt gå med röjsåg och rensa upp där staketet ska stå.
Trots att vi har att göra ute så började jag igår fundera på att plantera två stora rabatter runt framsidan av vårt hus och verandan. Sätta ner massa tulpanlökar och olika perenner. Visst är det så att det fortfarande funkar att plantera dom? Är inte så duktig på trädgårdsarbete men börjar lära mig och tycker att det är väldigt kul! Kanske ångrar mig när jag ska rensa dom (för de blir ganska stora rabatter)
Frågan är om vi har för mkt på gång samtidigt (som vanligt) och jag ska lugna mig? Skönt när problemen inte är värre!!=)

Inne är det trappan som ska få räcke uppe och nere, och så två tillfälliga grindar. Vi ska lägga klinkers innanför dörren vid vår huvudentre och groventre. Vi valde att ha samma ekparkett i hela nedervåningen och jag tycker fortfarande att det är snyggast. Men herregud vad opraktiskt med trä när man går in med blöta snöiga skor på hösten och vintern. Träet reser sig så småningom och blir fult. Trots att vi har dörrmattor.
Ja vi har även ett sovrum som ska göras om, alltså dra ny el, isolera och byta golv, tak och väggar sen är hela huset totalrenoverat (fönstret bytte vi tack och lov när vi bytte alla andra fönster).

Och på tal om totalrenoverat har jag hittat massa bilder från undertiden vi renoverade så tänkte jag skulle lägga ut lite före och efter bilder under veckan. Vad tror ni om det?

Kram sålänge!

Inga kommentarer: