måndag 26 november 2012

Dansavslutning

Godmorgon!

Igår var det avslutning på Ebbas dans för den här terminen. Ebba har älskat det så det blir fortsättning även nästa termin! Det har varit så roligt och mysigt på söndagseftermiddagarna!



Ebba, jag och hennes dansfröken Cecilia.


Igår var M med och tittade och filmade och Ebba tyckte såklart det var jätteroligt att ha pappa med!


Söndagskvällen avslutades med en väldigt trevlig och god middag hemma hos Mia, Lasse och Bella. Tack för igår vänner!

Nehe nu tänkte jag och Ebba åka ut och storhandla, brukar göra det på måndagarna så klarar vi oss en vecka ungefär. Tycker det är så tråkigt att handla mat, men det är svårt att slippa ifrån ;)

Just det, till Thesse O och fler som är sugna på att göra lime-och kokostårtan så kommer här receptet:

Eller, hmm jag gjorde själva tårtbotten från huvudet, men hade i skalet och saften från en lime och så gjorde jag en ganska stor smet (ca 1½ tårtbotten istället) som jag sen hällde i tre lika stora formar (så skönt att slippa att dela tårtbotten, och så får man tre fina raka bottnar.) Jag färgade dessutom smeten rosa, just för jag tycker att tårtan blir lite snyggare när man sedan äter den, för smaken däremot så gör det ju däremot ingen skillnad ;)
Det är så lätt att göra en god saftig tårtbotten och blir så stor skillnad mot dom torra man köper i affären!

Men så till det viktiga på den här tårtan - frostingen!

150 gram rumsvarmt smör
400 gram philadelphiaost
ca 4 ½ dl florsocker
1½ tsk vaniljsocker

Vispa smöret tills det blir vitt och vispa sedan ner philadelfphiaosten tills det blir en jämn tjock smet, häll sedan i florsockret och vaniljsockret och vispa tills du får en bra konsistens, om den blir för lös kan du ha i mer florsocker eller sätt in smeten i kylen en stund så blir den fastare.

Bred på ett lager mellan varje tårtbotten och sedan ett tunt lager på hela tårtan, ställ in i kylen en stund och lägg sedan på ett lager till. Ös på med mkt kokos över, det blir supergott (och fint) till den sötsyrliga frostingen och dekorera slutligen som du själv vill :)

(Det är ganska mkt frosting så jag sparade lite i en separat burk som jag färgade rosa för att dekorera med. 
Den här frostingen kan man även smaksätta med t ex mixade hallon (om man vill ha både färg och smak) eller supergod att ha citron eller nutella i, jag brukar använda den när jag gör cupcakes med!)

Lycka till! :-)


Inga kommentarer: